انواع و اقسام رله
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

نمونه هایی از چندین نمودار مورد استفاده برای انواع مختلف پیکربندی ها یا نقشه های اتصال رله در شکل زیر نشان داده شده است. البته تعاریف مختلف دیگری نیز وجود دارد.
در شکل بالا ، راس C معمولاً یک اتصال NO باز است و یک اتصال NC معمولاً بسته است.
رله های الکترومکانیکی نیز بسته به نوع پیکربندی و تعداد مخاطبین یا اجزای سوئیچینگ قابل تعریف هستند. به عنوان مثال ، یک تماس باز و قطع شده را "اتصال نوع A" یا اتصال متصل می نامند. به همین ترتیب ، یک تماس بسته در صورت عدم وجود برق ، "تماس نوع B" یا تماس آفلاین نامیده می شود.
وقتی مخاطبین بین دو گروه مخاطب به طور همزمان از هم جدا شوند و به گونه ای از هم جدا شوند که دو مخاطب از طریق برق متصل شوند تا یک نقطه مشترک را تشکیل دهند (با سه مخاطب ظاهر می شود) ، این گروه مخاطب را "تماس نوع C" می نامند. تغییر نامیده می شود. اگر هیچ ارتباط الکتریکی بین مخاطبین آنلاین و آفلاین وجود نداشته باشد ، این تماس دو طرفه نامیده می شود.
نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید ، استفاده از رله های الکتریکی است. به طور کلی ، اتصالات رله نباید در جریان های بالا کار کنند. به عنوان مثال ، هرگز 10 آمپر را همزمان با دو کنتاکت موازی ، هر کدام 5 آمپر تبدیل نکنید. زیرا پیام های مکانیکی همزمان باز یا بسته نمی شوند. در نتیجه ، ممکن است رله حتی برای مدت کوتاهی بیش از حد گرم شود و رله آسیب ببیند.
همچنین ، از آنجا که می توان از رله های الکتریکی در مدارهای الکترونیکی کم مصرف یا مدارهای رایانه ای برای هدایت جریان ها و ولتاژهای نسبتاً زیاد (به طور متناوب) استفاده کرد ، بارهای ولتاژ مختلف هرگز در تماس های مجاور رله با هم ترکیب نمی شوند. آنها نیستند. به عنوان مثال ، برای کارکرد ایمن با ولتاژ 220 ولت و 12 ولت DC ، همیشه از رله های جداگانه استفاده کنید.
یکی از مهمترین قسمتهای هر رله الکتریکی سیم پیچ آن است. در این قسمت جریان الکتریکی را به جریان الکترومغناطیسی تبدیل می کند که برای عملکرد مکانیکی اتصالات رله استفاده می شود. مشکل اصلی در سیم پیچ رله این است که "یک ویژگی کاملاً شخصی از پرتره" دارد. هر سیم پیچ با مقاومت R و L بخش مدار مدار RL را القا می کند.
همانطور که جریان از طریق سیم پیچ عبور می کند ، یک میدان مغناطیسی ایجاد می شود که در اطراف آن هیجان زده می شود. با قطع برق ، ولتاژ معکوس EMF تولید می شود. توان این ولتاژ القایی معکوس می تواند بسیار بیشتر از ولتاژ سوئیچینگ باشد و به اجزای نیمه هادی مانند ترانزیستورها ، ترانزیستورهای اثر میدانی یا میکروکنترلرهایی که برای کارکرد سیم پیچ رله استفاده می شوند آسیب برساند.
یکی از راه های جلوگیری از این آسیب به ترانزیستور یا قسمت دیگر ترانسفورماتور نیمه هادی اتصال دیود معکوس به سیم پیچ رله است.
همانطور که گفته شد ، جریان معکوس در اثر قطع شدن برق از سیم پیچ ایجاد می شود. این ولتاژ معکوس مستقیم دیود را مقایسه می کند و منجر به استفاده از جریان و حرکت می شود. در نتیجه ، انرژی ذخیره شده ذخیره می شود ، بنابراین از آسیب رسیدن به ترانزیستور جلوگیری می کند.
این دیود را "صفحه چرخ دیود" می نامند. سایر بارهای القایی یا القایی مورد نیاز برای محافظت از سیم پیچ شامل موتورهای الکترونیکی ، موتورهای القایی و القایی است.
مشابه استفاده از دیودهای غفلت شده برای محافظت از اجزای نیمه هادی ، مدارها یا سایر اجزای مانند ترکیبات RC ، اکسیدهای فلز یا مقاومت های MOV ، از دیودهای زنر نیز برای محافظت از مدار استفاده می شود.
رله حالت جامد
اگرچه سیگنال های الکترومکانیکی (EMR) ارزان و غیر قابل استفاده هستند ، اما می توان از آنها برای کنترل یک مدار بار بزرگ - جدا شده الکتریکی از سیگنال های ورودی - در توان کم استفاده کرد ، اما معایب اصلی "اجزای مکانیکی" هستند. و قطعات متحرک وجود دارد ، سرعت جابجایی (زمان واکنش) به دلیل حرکت تماس فلزات در میدان مغناطیسی ، کند است.





:: برچسب‌ها: رله ,
:: بازدید از این مطلب : 76
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 6 آبان 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: