*اهمیت ترانزیستور
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

انوع ترانزیستور

اتصال ترانزیستور دو قطبی

مقاله اصلی: ترانزیستور دو قطبی متصل است

در یک ترانزیستور دو قطبی ، اتصال با وارد کردن یک جریان به پایه فعلی که از طریق کلکتور و پایه امیترر جریان می یابد ، کنترل می شود. ترانزیستورهای دو قطبی متصل به دو صورت npn و pnp تولید می شوند. بسته به وضعیت تعصب ، این ترانزیستورها ممکن است در مناطق جدا ، فعال یا اشباع کار کنند. سرعت بالای این ترانزیستورها و برخی قابلیت های دیگر باعث شده است که در بعضی از مدارها از آنها استفاده شود. امروزه ترانزیستورها به جای مقاومت و خازن از مدارهای یکپارچه استفاده می کنند.

زمینه ترانزیستور لینک (JFET) [ویرایش]

در ترانزیستورهای تأثیر میدان (JFETs) ، جریان ولتاژ بین منبع و گوزن با اعمال ولتاژ به پایه دروازه کنترل می شود. ترانزیستور افکت میدانی به دو نوع تقسیم می شود: Type n یا N-Type و Type p یا P-Type. از دیدگاه دیگر ، این ترانزیستورها در دو نوع افزایش و تخلیه تولید می شوند. زمینه های عملکرد این ترانزیستورها شامل "فعال" ، "اشباع" و "تریود" می باشد. این ترانزیستورها تقریباً هیچ فایده ای ندارند زیرا جریان کمی دارند و ادغام آنها دشوار است.

انواع ترانزیستورهای لینک

• PNP: شامل سه لایه نیمه هادی ، دو لایه جانبی از جنس p و یک لایه n میانی است که در آن جهت سوراخ ها همان جهت جریان است.

• NPN: از سه لایه نیمه رسانا ، دو لایه n- جانبی و لایه p-middle تشکیل شده است.

پس از درک ایده های اصلی برای pnp ، می توانید به راحتی آنها را به ترانزیستور npn رایج تر پیوند دهید.

ساختار ترانزیستور پیوند

ترانزیستور پیوند دو اتصال دارد. یکی بین امیتر و پایه و دیگری بین پایه و جمع کننده. به همین دلیل ترانزیستور مانند دو دیود به نظر می رسد. دیود در سمت چپ پایه یا دیود ساطع کننده دیود است و دیود در سمت راست یک جمع کننده یا دیود جمع کننده است. ناحیه ناخالص منطقه میانه بسیار کمتر از دو منطقه جانبی است. این کاهش آلودگی باعث کاهش رسانایی و افزایش قدرت این منطقه می شود.

آلاینده های دوپ شده نقش تحویل الکترونی یا تزریق به پایه را بازی می کنند. پایه بسیار نازک است و داروهای آن ضعیف است ، بنابراین بیشتر الکترون های بیرون زده را از فرستنده به گیرنده منتقل می کند. آلودگی جمع کننده ها از میزان انتشار و پایین تر از آلودگی پایه کمتر است و جمع کننده الکترون ها را از پایه جمع می کند.

 

بازسازی اولین ترانزیستور جهان

ترانزیستور چگونه کار می کند

ترانزیستور pnp مشابه npn عمل می کند به شرط آنکه الکترون ها و حفره ها با یکدیگر متفاوت باشند. در نوع npn به دلیل تعصب مستقیم دیود ساطع کننده ، ناحیه خالی کاهش می یابد ، در نتیجه حامل های اکثر یعنی الکترون ها از n به p حمله می کنند. حال اگر دیود جمع کننده پایه را به عقب مقایسه کنیم ، ناحیه دیود جمع کننده به دلیل تعصب مخالف گسترده تر می شود. الکترونهایی که در ناحیه p جریان می یابند از دو جهت جریان می یابند. برخی از محل اتصال کلکتور عبور می کنند و به ناحیه جمع کننده می رسند و برخی در فضاهای پایه باز یکپارچه می شوند و به عنوان الکترون ظرفیت به پایه فرستاده می شوند که این جزء بسیار ناچیز است.

نحوه اتصال ترانزیستورها به مدار [ویرایش]

اتصال پایه مشترک

در این ارتباط از پایه معمولاً بین قسمتهای ورودی و خروجی مدار استفاده می شود. جهت انتخاب شده برای جریان شاخه ها برای جریان معمولی در همان جهت سوراخ ها قرار دارد.

اتصال فرستنده مشترک

مدار امیتر معمولی بیشتر از مدارهای الکترونیکی بیشتر در مدارهای الکترونیکی استفاده می شود و مدار است که در آن امیتر بین پایه و گیرنده مشترک است. این مدار از مقاومت بالایی برخوردار است و همچنین مقاومت بالایی دارد.

اتصال به اشتراک گذار مشترک

اتصال جمع کننده مشترک برای پیاده سازی امپدانس در مدار استفاده می شود زیرا برخلاف وضعیت قبلی ، دارای امپدانس ورودی بالا و امپدانس توان کم است. اتصال جمع کننده مشترک معمولاً با یک مقاومت بین امیتر و زمین به نام مقاومت مقاومت بسته می شود.

ترانزیستور درست FET [ویرایش]

مقاله اصلی: Masft

این ترانزیستورها نیز مانند JFET عمل می کنند ، به جز اینکه جریان ورودی دروازه آنها صفر است. همچنین رابطه بین جریان و ولتاژ متفاوت است. این ترانزیستورها دو نوع PMOS و NMOS دارند که فن آوری آنها به فناوری CMOS تک مدار (CMOS) گفته می شود.

این ترانزیستورها امروزه بسیار مفید هستند زیرا به راحتی جمع می شوند و فضای کمتری را اشغال می کنند. آنها همچنین مصرف برق بسیار کمی دارند. فناوری هایی که از دو نوع ترانزیستور دو قطبی و در همان زمان استفاده می شوند ، bikmus نامیده می شوند.

البته نقطه نظر این ترانزیستورها نسبت به دما و تغییرات حساس است. بنابراین آنها عمدتاً در برندسازی مورد استفاده قرار می گیرند.

نحوه سوزاندن ترانزیستورها [ویرایش]

ترانزیستورها بدون توجه به نحوه اتصال و چگونگی شوک در مدار ، به دو روش کلی می سوزند:

الف) حالت سوزاندن اتصالات جمع کننده کوتاهتر یا حالت گره:

در این حالت ، مسیر جمع کننده-emitter کاملاً مشخص می شود و این هنوز هم اتفاق می افتد که ترانزیستور ورودی ماشه را در پایه یا پایه افزایش می دهد. در واقع ، در این حالت به نظر می رسد سوئیچ تا زمانی که ولتاژ در پایه امیتر وجود داشته باشد روشن است.

ب) Burn Mode مسیری را که از جمع کننده خارج می شود یا حالت Circuite را قطع می کند جدا می کند:

Disconnected Circuite: در این حالت اتصال کلکتور به کلکتور به طور دائم قطع می شود. این بدان معناست که حتی با تحریک پایه یا افزایش ترانزیستور ، دیگر هیچ تأثیری در خروجی ولتاژ بر اساس جمع کننده ترانزیستور وجود ندارد. به طور کلی ، در این حالت ، رابطه اساسی امیتر با جمع کننده به هیچ وجه مشخص نیست.

علل سوختگی ترانزیستور [ویرایش]

سوزاندن ترانزیستور می تواند دلایل زیادی داشته باشد. یکی از این دلایل را می توان به استفاده از ولتاژ بالا در خارج از محدوده ولتاژ تنه نسبت داد





:: برچسب‌ها: ترانزیستور ,
:: بازدید از این مطلب : 111
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 8 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: