*حساسیت رله
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

حساسیت رله

پایداری: یک واکنش صحیح برای محافظت از رله در برابر همه خطاهایی که در محدوده محافظت رخ می دهد. این پارامتر نشانگر این واقعیت است که رله حفاظت به طور صحیح با همه خطاها در محدوده محافظت نمی کند و با خطاهای موجود در این محدوده ارتباط برقرار نمی کند.

- تشخیص و انتخاب در موارد خطا: تشخیص صحیح قسمت شکسته و قطع آن از شبکه. این پارامتر همچنین بسیار مهم است زیرا در شبکه هایی که بارهای حامل و رله های حفاظتی زیادی دارند ، هنگام بروز خطا باید قسمت معیوب را به درستی شناسایی و از شبکه جدا کرد و قسمت های دست نخورده باید به کار خود ادامه دهند.

نوع اتصال رله
از لحاظ اتصال به شبکه ، رله ها به دو دسته اصلی و جزئی تقسیم می شوند که هر کدام مزایا و معایب آن را دارند ، در زیر ذکر شده است.

دنباله اولیه یا آغازگر
در این نوع دنباله ، سیم پیچ برانگیخته مستقیماً در مدار قرار دارد ، یعنی بدون داشتن ترانسفورماتور یا ولتاژ جریان در مدار قرار می گیرد.

مضرات رله های اولیه
اندازه بزرگ (از نظر عایق)
حساسیت کمتری دارد
عدم امکان دستیابی در حین کار (قابل لمس نیست)
حد جریان و ولتاژ (در ولتاژ و جریان زیاد قابل استفاده نیست)
مزایای اولیه رله
ارزان تر
امکان تشخیص سریعتر یک اشکال در سیستم حفاظت
مرحله ثانویه
رله ای که سیم پیچ هیجان انگیز آن را از سیم پیچ ترانسفورماتور جریان ثانویه یا ولتاژ شبکه محافظت می کند
نیرو را رله ثانویه می نامند.

مضرات رله های ثانویه عبارتند از:
گرانتر است
خسارت بیشتر
مزایای رله ثانویه عبارتند از:
سایز کوچکتر
حساسیت بیشتر
انواع رله های حفاظتی

در این بخش می خواهیم انواع رله ها را به طور کامل شرح دهیم.

رله فاصله (رله مقاومت)
رله فاصله شبیه به رله جریان بالا در برابر یک مدار کوتاه است و رله فاصله بر اساس فاصله یا امپدانس کار می کند ، یعنی رله فاصله زمانی کار می کند که مقاومت خط کمتر از مقدار مشخص شده باشد ، در غیر این صورت کار نمی کند. و از آنجا که مقاومت مصرف کننده قابل تنظیم نیست ، امپدانس مصرف کننده نادیده گرفته می شود و در طی یک اتصال کوتاه مطابق رابطه Z = U / I ، امپدانس کاهش می یابد و دلیل آن افزایش فعلی است و هرچه این امپدانس رله نزدیک تر باشد ، سریع تر رله پیموده می شود.

در همین حال ، در شبکه ای که از رله های فاصله زیادی استفاده می کند ، تمام رله های فاصله هنگام اتصال هیجان زده می شوند ، اما فقط رله در نزدیکی نقطه تماس از هم جدا شده و سایر رله ها به حالت اصلی خود برمی گردند.

اساس کار رله فاصله است
رله فاصله رله محافظتی است که زمان قطع آن بستگی به مقاومت طول سیم دارد. در بیشتر موارد ، زمان قطع توالی باید تابعی از نقطه اتصال کوتاه نسبت به توالی باشد ، بنابراین هرچه تقاطع بیشتر از دنباله فاصله داشته باشد ، مقاومت ظاهری سیم بین پیوند به دنباله و در نتیجه مقاومت اهمی و غیر اهمی آن بیشتر خواهد بود.

یکی از عوامل مؤثر در مسافت می تواند یکی از عوامل زیر باشد:
مقاومت واضح
راهنمایی بصری (پذیرش)
مقاومت اهمی (مقاومت)
تحویل
مقاومت در برابر واکنش
امپدانس را مخلوط کنید
نظر را وصل کنید

رله ای که مقدار Z را اندازه گیری می کند ، رله امپدانس است و رله ای که مقدار X را اندازه گیری می کند ، رله واکنش پذیری است.

از رله فاصله می توان برای محافظت از هر نوع شبکه با هرگونه فشار الکتریکی استفاده کرد. امروزه ، رله های فاصله فقط برای محافظت از شبکه هایی با ولتاژ بیشتر از 60 کیلو ولت استفاده می شوند. علاوه بر این ، ترانسفورماتورها و ژنراتورها نیز می توانند با کمک رله های فاصله محافظت شوند.





:: برچسب‌ها: رله الکتریکی ,
:: بازدید از این مطلب : 87
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 25 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: