*حالت های مختلف رله در مدار
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

در حالت NC ، هنگامی که جریان رشته قطع می شود ، مخاطبین در حالت عادی خود قرار دارند و به طور دائم بسته می شوند. این بیان معمولاً باز و بسته می شود ، معمولاً به وضعیت تماس های الکتریکی بستگی دارد که سیم پیچ رله بدون برق باشد ، یا به عبارت دیگر منبع ولتاژ به سیم پیچ رله وصل نمی شود. شکل زیر ترتیب اجزای مخاطب را نشان می دهد.

مخاطبین رله هدایای الکتریکی ساخته شده از فلز هستند ، که دقیقاً مانند سوئیچ یا سوئیچ ، با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند ، مدار را کامل می کنند و جریان را از طریق آن جریان می دهند. هنگامی که مخاطبین باز هستند ، مقاومت بین آنها بسیار بزرگ و در دامنه مگا وات است. در این حالت یک وضعیت مدار باز ایجاد می شود و هیچ جریان در مدار جریان نمی یابد.

هنگامی که مخاطبین بسته می شوند ، مقاومت تماس صفر است و شرایط کوتاه برآورده می شود. البته همیشه این طور نیست. هنگامی که تمام مخاطبین رله مانند ترانزیستورهای اثر میدانی بسته باشند ، مقدار کمی از "مقاومت در برابر تماس" معروف به "مقاومت در برابر" یا "مقاومت رسانایی" دارند.

در رله جدید مقاومت ON بسیار ناچیز است ، معمولاً کمتر از 0.2 اهم. زیرا سر مخاطب جدید و تمیز است ، اما با گذشت زمان مقاومت سر مخاطب افزایش می یابد.

به عنوان مثال ، اگر مخاطبین دارای جریان 10 آمپر باشند ، افت ولتاژ آنها در طول قاعده امت 0.2 × 10 = 20.2 × 10 = 2 ولت خواهد بود ، اگر ولتاژ منبع تغذیه 1212 ولت باشد ، پس ولتاژ بار 12-2 = 1012-2 = 10 ولت است . هنگامی که مخاطبین ضعیف می شوند و اگر در صورت وجود بارهای القایی و خازنی به درستی محافظت نشود ، علائم قوس در مدار وجود دارد.

این قوس یا جرقه بین مخاطبین باعث افزایش مقاومت سر تماس و ضربه زدن به آن می شود. در این موارد ، اگر سرهای تماسی در موقعیت قوس باقی بمانند ، آنها به یکدیگر حل می شوند و باعث ایجاد اتصال کوتاه می شوند.

حال اگر مقاومت تماس به دلیل قوس به یک ملت افزایش یابد ، افت ولتاژ در کنتاکت ها برای همان جریان بار قبل از آن به 1 × 10 = 10V1 × 10 = 10V افزایش می یابد. این افت ولتاژ زیاد مخاطبین روی مدارها قابل قبول نیست ، به ویژه اگر آنها با سرعت 12 یا 24 ولت کار کنند و در نتیجه رله معیوب باید تعویض شود.

برای کاهش اثرات قوس لمسی و رسانایی بالا ، سرهای کنتاکت اکنون با فناوری های جدید تولید شده اند یا برای آراستن عمر آنها از آلیاژهای نقره ای پوشیده شده اند.

داده های ارائه شده توسط تولید کنندگان رله حداکثر مقادیر ممکن را برای مخاطبین برای بارهای مقاومت DC فراهم می کند و این مقادیر در بارهای جریان متناوب یا در بارهای بسیار القایی یا خازنی بطور قابل توجهی کاهش می یابد.

در مورد جریانهای متناوب مرتبط با بارهای القایی یا خازنی ، استفاده از مدار فیلتر و محافظت برای طول عمر و قابلیت اطمینان زیاد رله ضروری است.

با کاهش قوس خروجی و اتصال یک مدار RC که به عنوان "snobber" موازی با سرهای تماس رله می باشد ، می توان افزایش عمر سر تماس را بدست آورد. ولتاژ اوج ، که برای لحظه ای با باز شدن مخاطبین رخ می دهد ، به دلیل کوتاه RC به طور خلاصه و با اطمینان برمی گردد. در نتیجه تمام قوسهای خروجی موجود در مخاطبین برداشته می شوند.

تنظیم مخاطبین
مشابه تنظیمات استاندارد "معمولاً باز" (NO) و "معمولاً بسته" (NC) که برای توصیف وضعیت اتصال مخاطبین استفاده می شود ، ترتیب مخاطبین رله را می توان طبق عملکردی که انجام می دهند طبقه بندی کرد.

رله های برقی ممکن است از یک یا چند مخاطب تشکیل شده و کلمه "تماس" به عنوان ستونی در آنها در نظر گرفته شود. هر یک از این مخاطبین یا قطب ها می توانند با کار کردن سیم پیچ رله و ایجاد مسیر جریان ، به یکدیگر متصل شوند. بنابراین ، مخاطبین به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

یک قطب یا SPST را پرتاب کنید
یک میله منفرد یا SPDT را رها کنید
یک قطب دوتایی یا DPST پرتاب کنید
میله دوتایی یا DPDT را رها کنید

طبق طبقه بندی فوق ، عمل رله می تواند به دو صورت بیان شود: ساخته شده یا M و شکستن یا B مسیر انتقال فعلی. در نتیجه ، به عنوان مثال ، یک رله ساده با یک آرایه مخاطب به شرح زیر توصیف می شود: دو طرفه دو طرفه (قطع قبل از اتصال) یا (SPDT - (B-M)).





:: برچسب‌ها: رله الکتریکی ,
:: بازدید از این مطلب : 89
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 26 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: