*رله جامد
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

رله حالت جامد
این رله در دسته رله های الکترونیکی (کاملاً!) قرار دارد و در واقع در شبکه های برق مورد استفاده قرار نمی گیرد (البته شما آن را در واحد کنترل خواهید دید که جنبه های الکترونیکی بیشتری نیز دارد) ، این رله به عنوان جامد گفته می شود زیرا در واقع هیچ قسمت مکانیکی ندارد و عمل سوئیچینگ توسط نیمه هادی ها انجام می شود و این عامل باعث طولانی شدن عمر می شود ، رله حالت جامد در مدارهای با سوئیچینگ بالا و سایر کاربردها استفاده می شود. می توان به کنترل فاز موتورها اشاره کرد.

سایر شرایط
متأسفانه دوستانی هستند که معتقدند "رله آبشار" نیز دسته ای از رله ها است! ثبات سیستم تصمیم می گیرد چندین رله را در گروه ها جمع کند تا به تدریج از قدرت کم به قدرت بالاتر و این ترکیبی از رله ها افزایش یابد. به این رله آبشار گفته می شود.

عوامل مهم در انتخاب رله
شاید اولین و اصلی ترین چیزی که شما باید بررسی کنید ولتاژ و جریان رله است ، پس باید دقت کنیم که جریان آستانه (حداکثر) رله چندین آمپر باشد و شاید آخرین عامل تعداد پره های رله باشد که در نهایت مشخص می شود که این یک قطب یا چند قطبی رله است.

مزایای عمومی رله ها
عایق: این جنبه محافظ یک رله است که قسمت معیوب مدار را از قسمت سالم جدا می کند.
کنترل مدار قدرت بالا: با رله چند ولتی می توانید مدار چند ولتی را کنترل کنید و این قطعاً گزینه خوبی برای کنترل مدار است.
راندمان اقتصادی: با توجه به همه موارد فوق ، رله ها گزینه اقتصادی برای سیستم مدار ما خواهند بود.

مشکلات رله
کندی: به دلیل شرایط مکانیکی رله ، در فرکانس های زیاد (قطع اتصال زیاد) به خوبی جواب نمی دهد و در مدل های ارزان قیمت حتی در حفاظت نیز کار نمی کند (در صورت اتصال کوتاه ، باید در مدت زمان بسیار کوتاهی جدا شود تا به حداقل برسد).

از ولتاژهای بسیار کم استفاده نشود: بله ، همانطور که مشخص است رله برای انجام عمل سوئیچینگ نیاز به ولتاژ دارد ، بنابراین در مدارهای با ولتاژ پایین ، رله تقریبا بی فایده بود و به جای آن از ترانزیستور استفاده می شد.

Spark Generation: خوب ، رله ذاتاً كلیدی است ، بنابراین داشتن كمان چندان دور از انتظار نیست و همیشه در دستگاه هایی كه دارای جرقه هستند كاهش قابل توجهی در عمر آن قسمت می بینیم.

تخلیه سلفی: یکی از مهمترین معایب رله ، تخلیه شارژ سلفی است و البته این مشکل در هر وسیله ای که دارای سلف نیز باشد ، ایجاد می شود ، سلف عنصر ذخیره انرژی است و هر بار که به مدار وصل شود ، شارژ می شود و یک بار قطع می شود. خودش را از دایره به صورت دایره جدا می کند! ، به زبان ساده تر ، یعنی به جهتی که نباید جریان داشته باشد ، یک جریان فوری (تقریباً زیاد) ایجاد می کند و البته راه حل به شرح زیر است.

دیودهای رایگان
عملکرد این دیود جلوگیری از فروپاشی سلف در مدار است که به عنوان دریچه یک طرفه عمل می کند ، تصویر زیر نشان می دهد که چگونه دیود آمپلی فایر در مدار رله قرار دارد.





:: برچسب‌ها: رله حالت جامد ,
:: بازدید از این مطلب : 98
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 29 تير 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: