*ترانسفورماتور چیست و چگونه کار می کند؟
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

ترانسفورماتور

دوستان عزیز ، در جلسات قبلی با برق آشنا شدیم و تفاوت جریان مستقیم و جریان متناوب را درک کردیم. در این جلسه می خواهیم اولین مؤلفه برق و الکترونیک را معرفی کنیم. این عنصر ترانسفورماتور است و این عنصر در ابعاد کوچک در الکترونیک و در ابعاد بزرگ در برق صنعتی و الکترونیک قدرت استفاده می شود. البته باید یادآوری کنم که تئوری ما تئوری و محاسباتی نیست و در زیر هر پست سعی می کنم منابع خوبی برای محاسبه ارائه دهم.

ترانسفورماتور چیست؟
ترانسفورماتور یا به طور معمول ترانسفورماتور ، عنصری یا قطعه ای است که از دو سیم پیچ تشکیل شده است ، که معمولاً روی یک هسته فلزی از مواد مختلف باد می کنند ، در تصویر زیر می توانید به وضوح آنچه را که گم شده ام را ببینید!

این ترانسفورماتور اکنون چه کاری انجام می دهد؟
وقتی یک ترانسفورماتور روی سیم پیچ AC یا AC اعمال می شود ، جریان را به صورت بی سیم و بدون اتصال سیم به اصطلاح سیم پیچ دیگر منتقل می کند ، یا به اصطلاح القایی!

بگذارید یک مثال ساده را برای شما مثال بزنم: در خانه های شما مشاهده کرده اید که در دستگاه ها مخصوصاً تلویزیونهای CRT و Sega که ما به عنوان کودک استفاده می کردیم ، می گوید: 220 ولت یا 110 ولت ، که در ایران 220 ولت است ، اما دستگاه های مختلف لزوماً مانند 220 ولت ولتاژ ثابت ندارند. آنها کار نمی کنند ، اما می بینید که 220 ولت در تمام دستگاه ها نوشته شده است! به طور خلاصه ، با یک ترانسفورماتور (اکنون که ارائه دهندگان سوئیچینگ رشد کرده اند ، اعضای حرفه ای اهمیتی نمی دهند.

مثلا در تلویزیون ما یک ترانسفورماتور برای مدارها داریم که ولتاژ را کم می کند ، مثلاً به 24 ولت ، و ما یک ترانسفورماتور رو به رشد داریم که 220 ولت را به 5000 ولت تبدیل می کند!

تعریف علمی ترانسفورماتور
ترانسفورماتور وسیله ای است که انرژی الکتریکی را از یک مدار به مدار دیگر از طریق دو یا چند چرخش از طریق القاء الکتریکی منتقل می کند.

از آنجا که جریان در مدار اول (ترانسفورماتور اولیه) یک میدان مغناطیسی را در اطراف سیم پیچ اول ایجاد می کند ، این میدان مغناطیسی به نوبه خود ولتاژ را در مدار دوم تولید می کند که یک بار به مدار اضافه می شود. دوم ، این ولتاژ می تواند یک جریان ثانویه ایجاد کند.

تعریف دیگری برای ترانسفورماتور
اگر دو سیم پیچ در کنار یکدیگر قرار بگیرند و یک جریان متغیر از طریق یکی از آنها عبور یابد ، ولتاژ در سیم پیچ دیگر ایجاد می شود. در حقیقت ، با انتقال جریان متغیر از طریق سیم پیچ اولیه ، یعنی کویل که ورودی به آن اعمال می شود ، یک میدان مغناطیسی متغیر در اطراف آن ایجاد می شود. این قسمت متغیر سیم پیچ دوم را شکسته و ولتاژ موجود در آن را القا می کند.

این پدیده پایه و اساس کار ترانسفورماتورها است. توجه داشته باشید که در ترانسفورماتور هیچ تماس الکتریکی بین سیم پیچ های اولیه و ثانویه وجود ندارد و انرژی ورودی کاملاً از طریق میدان مغناطیسی به دوم منتقل می شود.

ظاهراً در انتهای کوچه ها و خصوصاً در بزرگراه ها ، ترانسفورماتورهای بزرگ با ابعاد مثلاً 1 * 1 متر به نام ترانسفورماتور ولتاژ ، از این ترانسفورماتورها به ترانسفورماتورهای بسیار کوچک با ابعاد 1 * 1 سانتی متر در مدارهای الکترونیکی منتقل می شوند و همه از یک اصل پیروی می کنند که قانون القاء میدان مغناطیسی است. ، اینکه در فیزیک برق و مغناطیس علت این رویداد جالب را خواهید یافت.

برنامه ترانسفورماتور
افزایش و کاهش ولتاژ و جریان و یا علمی تر انتقال برق! از لحاظ تئوریکی ، اگر یک انتهای سیم پیچ 100 وات قدرت داشته باشد ، اگر تلفات را حساب نکنیم ، در سیم پیچ دیگر 100 وات نیرو خواهیم داشت. بنابراین ترانسفورماتور به تنهایی قدرت تولید نمی کند ، فقط انتقال می یابد!

ترانسفورماتور ولتاژ ترانسفورماتور ، ترانسفورماتورهای سازگار با امپدانس در تقویت کننده ها ، عایقهای ترانسفورماتور در تعمیرات ، ترانسفورماتورهای کاهش ولتاژ به عنوان منبع تغذیه برای مدارهای الکترونیکی ، ترانسفورماتورهای مورد استفاده در منابع تعویض و ...

نحوه معرفی ترانسفورماتورها در الکترونیک
در زیر این پیوندهایی وجود دارد که عملکرد دقیق ترانسفورماتور را توضیح می دهد و من نمی خواهم آن را بازنویسی کنم ، فقط آنچه من می خواهم از این پست یاد بگیرم سه مورد است که ما در بحث های بعدی از آنها استفاده خواهیم کرد ، ترانسفورماتور یا ترانسفورماتور چیست؟ چیکار میکنه؟ از کجا استفاده می شود؟ و حلقه ساده ای را که در مطالب پیشرفته استفاده می کنیم در نظر بگیرید ، فقط حتماً لینک های زیر را بخوانید.

امیدوارم با خواندن این مقاله و پرونده های زیر ، درک اساسی در مورد ترانسفورماتورها پیدا کرده باشید ، سعی خواهیم کرد در مورد انواع و کاربردهای آن و نحوه محاسبه آنها در آینده بیشتر بحث کنیم.

 





:: برچسب‌ها: ترانسفورماتور ,
:: بازدید از این مطلب : 84
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : چهار شنبه 1 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: