*کاربرد های مختلف ترانسفورماتورها در صنعت برق
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

مقاومتهای طرف ثانویه ، RS و XS باید به طرف اصلی منتقل شوند. این مقاومت ها در واقع برابر با تلفات مس و پراکندگی در طرف ثانویه هستند و با سیم پیچ ثانویه در سری قرار می گیرند.
دایره موازی حاصل ، دایره موازی دقیق نامیده می شود ، اگرچه در این دایره معادل آن ، برخی ملاحظات پیچیده مانند اثرات غیرخطی را نادیده می گیرد.

انواع مختلفی از ترانسفورماتورها را به منظور دستیابی به اهداف استفاده از آنها در برنامه های مختلف ایجاد کنید. از میان اینها انواع مختلفی از ترانسفورماتورهای بیشتر وجود دارد که می توان به شرح زیر اشاره کرد:

ترانسفورماتور مطابق با مقاومت
ترانس برق
ترانسفورماتور فعلی
مبدل هسته هوا
یک راکتور برای اشباع
ترانسفورماتور اتصال مثلثی باز (V-V) و ترانسفورماتور Scott-T (اتصال اسکات)
ترانسفورماتور دیفرانسیل خطی متغیر

ترانسفورماتور اتوماتیک ترانسفورماتور است که فقط از یک سیم پیچ تشکیل شده است. این سیم پیچ دارای دو انتهای ورودی و خروجی است و یک انتهای بین آنها. می توان گفت سیم پیچ کوتاه تر (که سیم پیچ ثانویه در ترانسفورماتور کاهنده در نظر گرفته می شود) بخشی از سیم پیچ بالاتر است. در چنین ترانسفورماتورها ، تا زمانی که نسبت سرعت ولتاژ در دو چرخه برابر باشد ، ولتاژ خروجی از نسبت سیم پیچ تعداد چرخش سیم پیچ ها به ولتاژ ورودی بدست می آید. با قرار دادن تیغه کشویی به جای مرکز ترانسفورماتور می توان تا حدودی نسبت سیم پیچ اصلی و فرعی را تغییر داد و بدین ترتیب ولتاژ ترمینال خروجی ترانسفورماتور را تغییر داد. مزیت استفاده از ترانسفورماتورهای اتوماتیک کمتر است زیرا از دو سیم پیچ استفاده می کنند و فقط از یک سیم پیچ استفاده می کنند.

ضرر چنین ترانسفورماتورها این است که نمی توان آنها را با ترانسفورماتور جدا کرد و مشکل دیگر عدم امنیت هنگام استفاده از آن است. اگر سیم ثانویه قطع یا سوزانده شود ، ممکن است باعث شود خروجی همان ولتاژ ورودی باشد.

ترانسفورماتور سه فاز
دو نوع ترانسفورماتور سه فاز از نظر ظاهر وجود دارد:
ترانسفورماتورهای سه فاز ترانسفورماتورهای سه فاز متشکل از سه ترانسفورماتور تک فاز.
ترانسفورماتورهای یکپارچه متشکل از یک هسته مشترک.
ترانسفورماتورهای سه فاز ترانسفورماتورهای سه فاز: این ترانسفورماتورها از سه ترانسفورماتور تک فاز با سه سیم پیچ اصلی و سه سیم پیچ ثانویه تشکیل شده است که باید به روش های زیر به هم متصل شوند:
اتصال ستاره-ستاره (Y-Y): سه سیم پیچ اصلی به شکل ستاره و دیگری به شکل ستاره تشکیل شده اند. از این اتصال بندرت استفاده می شود.

اتصال مثلثی-مثلثی (∆-∆): اتصال سیم پیچ اولیه و فرعی به صورت مثلث است. مزیت این اتصال این است که می توان یکی از ترانسفورماتورها را برای تعمیر برای تعمیر از مدار خارج کرد و دو ترانسفورماتور باقیمانده می توانند اشتراک سه فاز را فراهم کنند.

اتصال مثلث Star (Y-Δ): در این نوع اتصال از فشار قوی برای کاهش ولتاژ استفاده می شود ، زیرا در اتصال ستاره ، ولتاژ خط بر روی دو سیم پیچ اعمال می شود ، اما در یک مثلث بر روی یک سیم پیچ اعمال می شود.

اتصال Triple Star (Δ-Y): برای افزایش ولتاژ ، ژنراتورهای دارای ولتاژ بالا در نیروگاه ها نصب می شوند زیرا طرف ستاره به یک ولتاژ بالا متصل شده و نقطه خنثی را می توان زمین زد ، حتی در سیستم های کم فشار این سیستم برای مصارف خانگی. و از نظر تجاری و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد زیرا مشترکانی وجود دارند که به برق تک فاز نیاز دارند و برخی به برق سه فاز نیاز دارند

مرتب سازی
ورودی و خروجی ترانسفورماتور برای تثبیت ولتاژ و محافظت از 6 کیلووات 220 ولت. اتصال مناسب فاز و صفر به فاز صحیح و ورودی صفر برای جلوگیری از رعد و برق طوفان دو فاز بسیار مهم است. شما باید این مسئله را بررسی کرده و آن را با راهنما تطبیق دهید ، زیرا برخی از شرکت ها مجوزهای نصب را به خرده فروشان می دهند و ممکن است جزئیاتی در تعهد کار وجود داشته باشد.

با توجه به کاربردهای مختلف ترانسفورماتورها ، آنها طبق پارامترهای مختلف طبقه بندی می شوند:
بر اساس طبقه برق: از کسری از ولتاژ-آمپر تا بیش از هزار مگاوات آمپر.
بر اساس دامنه فرکانس: فرکانس قدرت ، فرکانس صوتی ، فرکانس رادیویی
بسته به دسته ولتاژ: از چند ولت تا چند صد کیلوولت
بسته به نوع خنک کننده: خنک کننده هوا ، خنک کننده روغن ، خنک کننده فن ، خنک کننده آب.
بسته به نوع کاربرد: منبع تغذیه ، تنظیم امپدانس ، تثبیت کننده ولتاژ و جریان خروجی یا عایق موجود در مدار.
با توجه به هدف نهایی برنامه: تقسیم ، اصلاح ، ایجاد قوس ، ایجاد تقویت کننده.
بستگی به نسبت پیچش دارد: افزایش می یابد ، کاهش می یابد ، جدا شده ها (تقریباً با همان نسبت به دو پیچ) ، متفاوت است.

ساختمان
هسته
لایه هسته
لایه هسته ترانسفورماتور جریان پوست را به شدت کاهش می دهد.





:: برچسب‌ها: ترانسفورماتور ,
:: بازدید از این مطلب : 60
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 4 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: