*ولت متر چیست و چه کاری انجام می دهد؟
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

ولت متر
مولتی متر یکی از پرکاربردترین ابزارهای اندازه گیری در آزمایشگاههای برقی و الکترونیک است. درصد زیادی از کاربران از خرید این دستگاه کاملاً آگاه نیستند. می توانید از خود بپرسید بهترین برند برای کنتورهای دیجیتال چیست؟ یا بهترین سنج چند برای تعمیرات قابل حمل کدام است؟ در این مقاله سعی شده است شما را با ویژگی های مهم این دستگاه آشنا کنیم تا بتوانیم بهترین دستگاه چندگانه را انتخاب کنیم.

این دستگاه دارای ویژگی های مختلفی است. در زیر ، ما سعی کردیم نکاتی را برای انتخاب بهترین دستگاه چند دیجیتال متناسب با نیاز کاربران مختلف توضیح دهیم. در پایان این پست با دانش کافی می توانید بهترین مدل چند دیجیتالی را انتخاب کنید که متناسب با نیازهای شما با قیمت مناسب باشد.

دانش انواع مختلف کنتور
اساس همه دستگاه های اندازه گیری چندگانه یکسان است ، اما انواع مختلفی از این دستگاه با توجه به کاربردهای مختلف تولید و روانه بازار شده است. این دستگاه به دو دسته چند مقیاس آنالوگ ، قابل حمل یا دیجیتال تقسیم می شود. همچنین این دستگاه در دو مدل رایانه رومیزی و لپ تاپ برای کاربردهای مختلف تولید می شود. مجموعه دیگری از سنجهای آمپر بالا به عنوان دستگاهی با چند کلیپ شناخته می شود.

نسل جدید این دستگاه یک مولتی متر دیجیتال است ، این دستگاه الکترونیکی برای اندازه گیری مقادیر برق از قبیل ولتاژ ، ولتاژ ، مقاومت ، جریان و طراحی مقادیر اندازه گیری شده به شکل اعداد در صفحه طراحی شده است.

مولتی متر دیجیتال
استفاده از چند دستگاه چیست؟

سنج های متعدد می توانند مقادیر الکتریکی زیادی مانند ولتاژ ، آمپر و اهم را اندازه گیری کنند. خازن ها در بسیاری موارد با یک مولتی متر دیجیتال قابل آزمایش هستند. با سنجهای دیجیتالی پیشرفته نیز می توان فرکانس و میزان گرما را اندازه گیری کرد. اندازه گیری Milliamps ، Microbimer ، آزمایش دیود ، آزمایش اتصال و / از دیگر کاربردهای چندین متر دیجیتال است.

سرعت نمونه برداری فوری در مولتی متر بسیار کم است ، بنابراین آنها توانایی نمایش شکل موج را ندارند و برای این منظور در برخی نیازها از اسیلوسکوپ دیجیتالی برای نظارت بر ولتاژ و تغییرات آنی استفاده می شود.

مولتی متر دیجیتال اتوماتیک می تواند ولتاژ را از چند صد میلی ولت تا 1000 ولت به طور خودکار اندازه گیری کند و نیازی به تنظیم دستی دامنه ندارد. نحوه آزمایش اجزای الکترونیکی با مولتی متر دیجیتال بسیار ساده است ، فقط برای یک تست ولتاژ کافی است. انتخاب کننده AC را در بخش ولتاژ AC تنظیم کنید و ولتاژ DC را تست کنید ، انتخاب دامنه را در بخش ولتاژ DC قرار دهید. همچنین برای اندازه گیری مقادیر دیگر مانند مقاومت یا آمپر ، شاخص رنج باید در قسمت مربوطه قرار گیرد. به این نوع مولتی متر ها که بطور خودکار تنظیم می شوند محدوده اتوماتیک گفته می شود.

یک متر دیجیتال چیست؟ تفاوت آنالوگ
با استفاده از مدارهای الکترونیکی و ریزپردازنده های ساده ، چندین متر دیجیتال انواع پارامترهای الکتریکی را اندازه گیری کرده و آنها را روی صفحه نمایش LED نمایش می دهد. اما مقیاسهای آنالوگ قدیمی تر پارامترهای نمایشگر مقیاس دستی را اندازه می گیرند.

با توجه به قیمت پایین ، دقت بالا و سهولت استفاده ، مولتی متر دیجیتال مورد استقبال کاربران با مقیاس های چندگانه آنالوگ قرار گرفته است. دقت اندازه گیری و سهولت کار با آن از ویژگی های مهم دستگاه های اندازه گیری چند دیجیتال است.

یک متر چقدر دقیق است؟
همه دستگاه های اندازه گیری دارای حد خطای پیش فرض هستند و دقت دستگاه اندازه گیری نشان می دهد که مقدار اندازه گیری شده به مقدار واقعی چقدر نزدیک است. معمولاً از مقدار استاندارد به جای مقدار واقعی استفاده می شود و دقت آن بر حسب خطای دستگاه و درصد بیان می شود.

دقت استاندارد برای دستگاه های اندازه گیری آنالوگ 3٪ است ، در حالی که دقت استاندارد برای نوع دیجیتال 0.5٪ است ، این مقدار در دستگاه های اندازه گیری پیشرفته پایین تر است. خطا به صورت + و - بیان می شود. صحت برخی از دستگاه های مولتی متر 0.01٪ و در بعضی موارد آزمایشگاه صحت بخشی از یک میلیون است. لازم است بدانید که در صورت کالیبراسیون دوره ای ، دقت درستی از مولتی متر حفظ می شود.

وضوح متر چیست؟
دقت یک مولتی متر با اشکال نشان داده شده روی صفحه تعیین می شود. در چندین دستگاه اندازه گیری دیجیتال ، محدوده اندازه گیری متفاوت است ، به دلیل تفاوت در ویژگی دقت صفحه نمایش. وضوح صفحه نمایش این دستگاه توسط پیشخوان یا شماره (به اصطلاح دیجیتال) بیان می شود.

حساسیت و مقاومت ورودی متر
هنگام استفاده از چندین سنج برای اندازه گیری ولتاژ ، مقاومت ورودی دستگاه باید بسیار بالاتر از مقاومت مدار اندازه گیری شده باشد ، در غیر این صورت ممکن است عملکرد مدار تغییر کند و اندازه گیری ممکن است دقیق نباشد. امپدانس ورودی مولتی متر معمولاً از 1 تا 10 مگاهرتز است.

حساسیت مولتی متر به عنوان حداقل ولتاژ ، جریان و مقاومت تعریف شده است که می تواند مقدار اندازه گیری را تغییر دهد. برای نوع دیجیتال ، حداقل ولتاژ معمولاً چند صد میلی متر DC یا AC است ، اما حداقل برد فعلی می تواند چند صد میلی متر آمپر باشد.

اندازه گیری ولتاژ ، جریان و مقاومت با مولتی متر
منابع ولتاژ مانند ژنراتورها یا باتری ها ، اختلاف پتانسیل را بین دو نقطه در یک مدار الکتریکی ایجاد می کنند و باعث جریان می شوند. باتری رایج ترین منبع ولتاژ در مدار است که دارای دو انتهای مثبت و منفی است و مقدار ولتاژ در هر دو انتها ولتاژ ترمینال نامیده می شود. کاربرد مهم مولتی متر اندازه گیری ولتاژ مستقیم و متناوب است. اساس ولت متر دیجیتال DC بر اساس مقایسه است. یعنی ولتاژ با ولتاژ m وارد ولت متر می شود





:: برچسب‌ها: ولت متر ,
:: بازدید از این مطلب : 51
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : سه شنبه 14 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: