*لامپ رشته ای
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

توسط لامپ های رشته ای مصرف می شود ، به جای نور مرئی ، گرما ساطع می کند. اثر نوری ، نسبت بین نور مرئی (واقع در طول موج مرئی) و توان اعمال شده در لامپ است و در لومن در هر وات (l / w) محاسبه می شود حداکثر تأثیر نور ممکن است برای یک لامپ تک رنگ سبز با طول موج 555 نانومتر باشد. . حداکثر حساسیت چشم انسان. برای نور سفید ، حداکثر تأثیر نور 240 لومن در هر وات است. بازده نوری ، نسبت اثر نور بر حداکثر مقدار ممکن است ، که عددی بین 0 تا 1 یا درصد بیان شده است. با این حال ، از هر دو مقدار از نور استفاده می شود. دو رابطه دیگر تأثیر نور کل و بهره وری از نور کل است ، که مجموع نور خروجی با شدت ورودی کل تقسیم می شود. این روش های مختلفی را برای توزیع انرژی امکان پذیر می کند ، بنابراین این مقادیر هرگز از میزان نور و تأثیر طبیعی بیشتر نخواهند بود. اصطلاح "بهره وری نوری" غالباً سوءاستفاده می شود و در عمل ممکن است به هر یک از این چهار رابطه اشاره شود. در جدول زیر مقادیر کلی اثر نور و راندمان نور برای چندین نوع لامپ رشته ای و برخی از منابع نور ایده آل نشان داده شده است. نوع 40 وات اثر التهابی راندمان کل عملکرد نوری تنگستن نوری کل 1.9 2 12.6 التهابی 60 وات تنگستن 2.1 4 14.5.5 تنگستن 100 واتی تنگستن 2.6٪ 17.5 هالوژن شیشه ای 2.3 6 16 هرتز 5.24 درجه حرارت بالا التهاب 5.1.35 سیاه ایده آل 4000K تابش بدن 7.0.47.5 بدن تابشگر سیاه 7000K ایده آل 14.95 نور سفید منبع ایده آل 35.5٪ 242.5 تک رنگ نور ایده آل 5 100 متر 1003 نانومتر سبز

لامپ 100 وات 120 ولت 17.5 لومن در هر وات را تولید می کند ، در مقایسه با نور سفید ایده آل در تئوری ، که 242.5 لومن در هر وات تولید می کند. متأسفانه ، تا زمانی که لحن تنگستن پایدار باشد (زیر 3683 درجه کلوین) ، نور بسیار مادون قرمز ساطع می کند. دونالد ال. كلیپشتین توضیح می دهد: "یك ماده لومینسانس ایده آل ، نور مرئی را با راندمان بالا با سرعت 6،300 درجه سانتیگراد (6،600 درجه سانتیگراد) ایجاد می كند." حتی در این دما ، بیشتر نور تولید شده مادون قرمز یا ماوراء بنفش است و راندمان نوری نظری 95 لومن در هر وات است. " در این دمای ایده آل ، گرمتر از دمای سطح خورشید است. قوس نور ساطع شده از یک منبع نوری در بدن سیاه مطابق با مشخصات حساسیت چشم انسان نیست. حداکثر مقدار برای خروجی نور لامپ رشته ای حدود 52 لومن در هر وات یا مقدار نظری نور ساطع شده از تنگستن در نقطه جوش است برای همان میزان نور ، یک لامپ رشته ای از نور لامپهای فلورسنت گرمای بیشتری (و نیاز به انرژی بیشتری) دارد. خروجی حرارت یک لامپ رشته ای بار هوا را در تابستان افزایش می دهد ، اما در هوای سرد این گرما می تواند در سیستم گرمایش ساختمان در نظر گرفته شود. بیشتر ، اجازه می دهد تا یک لامپ هالوژن 60 واتی تولید شود و اندازه لامپ هالوژن 100 وات را تولید نکند همچنین لامپ های هالوژن با قدرت کمتری می توانند برای تولید همان نوری مانند یک لامپ 60 وات غیر هالوژن ، اما با طول عمر بیشتر ایجاد شوند. در عوض از لامپ های رشته ای استفاده کنید.

لامپ های فلورسنت و دوره ها:
هیچ یک از این لامپ ها بر اساس التهاب ، نور ایجاد نمی کنند. این لامپ ها با انتقال الکترون ها از یک مدار انرژی به مدار بالاتر ، نور تولید می کنند. این مکانیسم خطوط طیفی ناپیوسته تولید می کند ، بنابراین آنها وابسته به طیف گسترده ای از طول موج مادون قرمز نامرئی ساطع شده از التهاب نیستند ، که یک انرژی ناکارآمد برای روشنایی است. با انتخاب دقیق مدار انتقال الکترون ، می توانید طول موج یک لامپ رشته ای را تقلید کنید یا در دمای رنگ مورد نظر نور سفید ایجاد کنید. موارد منع مصرف: به دلیل استفاده بیشتر از لامپ های رشته ای در مقایسه با گزینه های مقرون به صرفه تر مانند لامپ های رشته ای ، لامپ های رشته ای ، برخی از کشورها برای کاهش استفاده از لامپ های رشته ای ، قوانین و مقررات وضع کرده اند. برزیل و ونزوئلا در سال 2005 ممنوعیت لامپ ها را آغاز کردند و برخی از کشورها برنامه هایی برای این کار دارند: ایرلند در سال 2009 ، استرالیا در سال 2010 ، کانادا در سال 2012 و ایالات متحده بین 2012 تا 2014. بیشتر این قوانین مانع از استفاده از این لامپ ها بلکه فروش آنها نمی شود.

تلاش برای بهبود بهره وری:
به دلیل قوانینی که ممنوعیت استفاده از این لامپ ها برای بهبود کارآیی لامپ های مقرون به صرفه است ، طی سالها تلاش های بسیاری صورت گرفته است. مصرف کنندگان جنرال الکتریک گفته اند که در حال کار بر روی لامپ هایی با نام "لامپ های رشته ای با راندمان بالا" (HEI) هستند که انتظار می رود چهار برابر کارآمدتر از لامپ های رشته ای فعلی باشند که هدف اصلی تولید 30 لومن در هر وات یا دو برابر ارتفاع است. در سال 2006 ، دیوید کانینگهام ، تازه وارد روشنایی اوقات فراغت ، مقاله ای درباره لامپ با بازتابنده های مادون قرمز در ایالات متحده نوشت. دانشکده ملی آزمایشگاه در هندوستان ملی ایالات متحده به جای 5٪ لامپ های رشته ای با راندمان 60٪ بهره می برد.

در ایران
طبق تصمیم شورای وزیران ، توزیع لامپ های رشته ای در ایران از ابتدای سال 2014 ممنوع خواهد بود. پاسخ: اما حتی پس از گذشت چندین سال از این سفارش ، این لامپ ها به راحتی قابل خریداری هستند ، خرید و فروش این نوع لامپ ها غیرقانونی است.





:: برچسب‌ها: لامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 72
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 26 مرداد 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: