*سینک گرما چیست؟
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

سینک HEAT از دو کلمه HEAT به معنی گرما و SINK به معنای پایین آمدن تشکیل شده است.
پروفیل های آلومینیومی - سینک گرمای آلومینیوم - تک آلومینیوم
مبدلهای حرارتی می توانند معادل خوبی برای سینک گرما باشند.
به طور کلی ، سینک خنک کننده باید دارای ویژگی هایی باشد که واضح آن خنک کننده یا اتلاف حرارت است.
می توان گفت که سینک ظرفشویی ، که در نزدیکی هر منبع گرما قرار دارد ، می تواند گرمای حاصل از منبع را جذب کند ، بدن خود را جذب کرده و این گرما را به تدریج توزیع کند ، به شرط آنکه به درستی به آن منبع وصل شود.

پروفایل های آلومینیوم - سینک ظرفشویی آلومینیومی - آلومینیوم منفرد
سینک دیواری به دلیل شکل و تعامل ایجاد شده با هوای جاری یا حتی مایعات مانند آب ، این گرما را از سیستم خارج می کند.

گرما ، به ویژه اگر زیاد باشد ، یک عامل مخرب در قطعات و سیستم های الکتریکی و الکترونیکی است و باعث افت شدید دستگاه و اجزای آن می شود. بسیاری از قطعات در وسایل مختلف ، الکترونیک ، ارتباطات و روشنایی استفاده می شوند که در اثر فعالیت تولید ، گرما تولید می کنند. اجزایی مانند انواع مختلف ترانزیستور ، تریستور ، دیودها ، IGBT و POWER MOS FET و همچنین LED POWER وجود دارد که به دلیل فعالیت تولید گرما تولید می کنند. حال اگر گرمای تولید شده در این قسمت ها را به طور صحیح و مداوم پراکنده نکنیم ، از عمر مفید این قسمت ها کم خواهیم کرد.
سینک گرمای آلومینیوم - پروفیل آلومینیوم - آلومینیوم تک

دلایل استفاده از سینک خنک کننده:
در اینجا سعی داریم با استفاده از یک مثال ساده اهمیت استفاده از سینک خنک کننده را توضیح دهیم.

فرض کنید می خواهید یک منبع ولتاژ ثابت طراحی کنید که ولتاژ 20 به 5 را تبدیل کند و می تواند جریان 5 آمپر را در خروجی تولید کند. در اینجا ابتدا باید مقدار اتلاف برق را در این مثال محاسبه کنیم. تفاوت بین ولتاژ ورودی و خروجی 15 است که اگر این عدد را با 5 آمپر ضرب کنیم که جریان خروجی است ، نتیجه آن 75 وات است ، که نشان دهنده قدرت از دست دادن برای ما است. حال اگر یک بررسی ساده از کاتالوگ ترانزیستورها انجام دهیم و ترانزیستور معروف 2N3055 را انتخاب کنیم ، که از دست دادن توان تحمل آن در فروشگاه 115 اعلام شده است و بدون نگرانی از آن استفاده می کنیم ، مدت زیادی طول نمی کشد تا ترانزیستور بسوزد.

این امر به این دلیل است که قدرت حرارتی این ترانزیستور 115 وات در دمای 25 درجه است. هنگامی که دما از 25 درجه بالا می رود ، از بین می رود و باعث سوختن ترانزیستور می شود. اگر نتوانید دمای ترانزیستور خود را پایین یا مساوی 25 درجه نگه دارید ، خیلی سریع آن را از دست خواهید داد. روش های مختلفی برای حفظ دما وجود دارد که ارزانترین و ایمن ترین آنها استفاده از سینک خنک کننده مناسب است. این مثال ساده تا حد زیادی اهمیت استفاده از سینک خنک کننده را نشان می دهد.

مواد نزول گرما:
سینک های دیواری از مواد مختلفی ساخته شده اند. بستگی به این دارد که گرما چه مقدار از سینک انتظار دارند و چقدر می خواهند برای سینک بپردازند.

فلزات رسانای خوبی برای گرما و برق هستند ، اما ما نمی توانیم از هیچ فلزی به عنوان سینک خنک کننده استفاده کنیم. طلا بهترین شرایط را برای اتلاف گرما دارد ، اما به دلیل قیمت بالای جهانی این فلز گرانبها ، نمی توان از آن به عنوان ماده مناسب در تولید لوله های خنک کننده یاد کرد و فقط در صنایع خاص ، برای تولید سینک های خنک کننده از این فلز بسیار محدود است. استفاده شده.

مس نیز رسانای خوبی برای گرما است ، اما فلز مس نیز به دلیل چگالی زیاد بسیار سنگین است و این امر باعث افزایش هزینه های تولید لوله های دیواری مبتنی بر مسی می شود که این یک مضر برای مس است و علت استفاده از این ماده در ساخت سینک های خنک کننده محدود بود. علاوه بر جرم حجمی زیاد مس ، کمبود این فلز را می توان ضعف دیگری برای آن دانست.





:: برچسب‌ها: هیت سینک ,
:: بازدید از این مطلب : 61
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : پنج شنبه 6 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: