*تلاش ادیسون برای اختراع لامپ
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

تلاش برای اختراع لامپ مورد توجه بسیاری از دانشمندان تا زمان نهایی شدن ، اختراع و تجاری سازی آن توسط ادیسون قرار گرفت. اگر به مرور اجمالی تاریخچه لامپ و روند اختراع لامپ علاقه مند هستید ، این مقاله را از وبلاگ میترا دنبال کنید.

اختراع لامپ اول؛ توماس ادیسون

لامپ ها که امروزه به بخشی جدایی ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده اند ، اولین بار در سال 1879 اختراع شد. اولین لامپ توسط مردی به نام توماس آلووا ادیسون اختراع شد. ادیسون تنها کسی نبود که در زمینه اختراع لامپ کار می کرد. بسیاری از دانشمندان روی اختراع لامپ کار کردند و تلاش آنها برای اختراع لامپ و تاریخچه لامپ مهم بود.

مواد اولیه ادیسون که در لامپ خود به کار رفته بود ، در بازاریابی این لامپ به او کمک زیادی کرد ، به طوری که عمر لامپ افزایش یافته و نورپردازی بسیار بهبود یافته است. دلیل این امر استفاده از خلاء بیشتر بود که باعث مقاومت بیشتر می شد و البته استفاده از سیم های رشته ای بهتر.

چراغ برق؛ همفری دیوی

اما لامپ های سبک توسط همفری دیوی ساخته شده اند. دیوی در واقع اولین شخصی بود که ایده ساخت یک لامپ کم مصرف را به وجود آورد.

 در 1802 او باتری حامل جریان الکتریکی را اختراع کرد. وی با کمک این باتری توانست نور تولید کند. دیوی با اتصال جریان به یک تکه کربن ، نوری تولید کرد که بی سابقه نبود اما بسیار بادوام نبود و ارزش اقتصادی یا عملی کمی داشت.

وارن دلویرو و جوزف سوان

پس از این دانشمند ، دانشمند انگلیسی دیگری به نام وارن د لا رو برای اختراع این لامپ کار کرد. در سال 1840 ، وی موفق به قرار دادن حلقه پلاتین در یک لوله با خلاء نسبی شد که از طریق آن یک جریان می تواند جریان یابد و نور تولید کند. این لامپ تقریباً لامپ با عمر بهتری نسبت به لامپ های قبلی دنیا داشت اما به دلیل قیمت بالای پلاتین به هیچ وجه مقرون به صرفه نبود.

اما نوبت یک دانشمند و فیزیکدان دیگر بود که این اختراع را کاملتر کند ، و دانشمند بعدی که لامپ را ساخته و اختراع کرده بود ، انگلیسی انگلیسی جوزف سوان بود. در سال 1850 ، وی با کشش کاغذ کربن و قرار دادن آن در یک حباب شیشه ای ، توانست لامپ تولید کند که باعث ایجاد نور می شود و از زندگی بهتری برخوردار بود. اما عمر این لامپ ها طولانی نبود ، اگرچه از لامپ های قبلی بهتر بودند ، اما این لامپ ها هنوز اقتصادی نیستند. تا زمان اختراع پمپ های خلاء ، سوان این لامپ ها را به روز و بازسازی کرد.

توماس ادیسون تحقیقات و آزمایش های خود را در تولید کامل آغاز کرد و در سال 1878 لامپ های سبک را اختراع کرد ، اما در آن سال شکست خورد. اما شکستهای زیادی مانع ادامه او در این مسیر نشد. او رشته های مختلفی از اشکال و مواد مختلف را در لامپ ها امتحان کرده است اما فایده ای ندارد. او حتی با استفاده از رشته های خاردار بامبو یک لامپ جدید ایجاد کرد. این لامپ عمر طولانی تری داشت (حدود 1200 ساعت). این لامپ توسط توماس ادیسون به بازار عرضه شد و در سال 1880 به بازار عرضه شد.

 به طور کلی لامپ های رشته ای و رشته ای به دلیل ساختار آنها از مصرف انرژی بالایی و نور نامنظم برخوردار هستند. اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی ، استفاده از این لامپ ها بسیار کمتر از گذشته است و با استفاده از LED ها جایگزین می شود که از راندمان و ماندگاری بیشتری برخوردار هستند.





:: برچسب‌ها: اختراع لامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 10 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: