*انواع لامپ
نوشته شده توسط : حسن الیاسی

اثر نور و کارآیی

 با مصرف لامپ ، به جای نور مرئی ، گرما ساطع می کند. اثر بصری ، نسبت نور مرئی (موجود در طول موج مرئی) به انرژی وارد شده به لامپ است که در لومن در هر وات (lm / W) محاسبه می شود. حداکثر اثر احتمالی نور 683 لومن بر وات از یک لامپ سبز تک رنگ با طول موج 555 نانومتر حداکثر حساسیت چشم انسان است. برای نور سفید ، حداکثر تأثیر نور 240 لومن در هر وات است. بازده نوری ، نسبت اثر نور به حداکثر مقدار ممکن است ، که عددی بین 0 تا 1 یا درصد بیان می شود. با این حال ، از نور خروجی برای هر دو مقدار استفاده می شود. سایر روابط مرتبط عبارتند از: اثر کل نور و کل راندمان نور ، که کل خروجی نور تقسیم شده با کل توان ورودی است. این روش های مختلفی برای اتلاف انرژی را ممکن می سازد ، بنابراین این مقادیر از خروجی و تأثیر نور استاندارد بیشتر نخواهد بود. اصطلاح "استعداد بینایی" غالباً مورد سوء استفاده قرار می گیرد و ممکن است در عمل به هر یک از این چهار رابطه اشاره شود. در جدول زیر میزان کل تأثیر نور و مقادیر راندمان نوری برای چندین نوع لامپ رشته ای و بسیاری از منابع نور ایده آل نشان داده شده است. نوع بهره وری نوری کلی اثر نور التهابی 40 وات تنگستن 1.9 12.6 التهابی 60 وات تنگستن 2.1 14.5.5 التهابی 100 وات تنگستن 2.6 17.5 شیشه هالوژن 2.3 16 هرتز 5.24 افزایش درجه حرارت التهاب 5.1.35٪ پرتوهای بدن سیاه 4000 کیلومتر 7.0.47.5 اشعه بدن سیاه 7000 منبع نور کامل 14.95K نور سفید کامل 35.5٪ 242.5 تک رنگ منبع نور کامل 1003nm سبز

یک لامپ 100 وات 120 ولت 17.5 لومن در هر وات ، در مقایسه با یک نور سفید ایده آل ایده آل ، که 242.5 لومن در هر وات تولید می کند. متأسفانه ، تا زمانی که رشته تنگستن جامد باشد (کمتر از 3683 درجه کلوین) ، بیشترین نور مادون قرمز را ساطع می کند. دونالد ال. Clipstein توضیح می دهد: "ماده درخشان ایده آل ، نور مرئی بسیار کارآمد را در 6300 درجه سانتیگراد (6600 K) ایجاد می کند." حتی در این دما ، بیشتر نور تولید شده مادون قرمز یا ماوراء بنفش است ، و بازده نوری نظری 95 لومن در هر وات است. " هیچ ماده شناخته شده ای را نمی توان در این دمای ایده آل استفاده کرد ، که بسیار گرمتر از دمای سطح خورشید است. طیف نوری که از منبع نور جسم سیاه ساطع می شود با مشخصات حساسیت چشم انسان مطابقت ندارد ، حداکثر مقدار نور خروجی یک لامپ رشته ای حدود 52 لومن در هر است وات یا همان مقدار نظری نور ساطع شده توسط تنگستن در نقطه جوش آن است.برای همان میزان نور ، یک لامپ رشته ای گرمای بیشتری را انتشار می دهد (و انرژی بیشتری مصرف می کند) نسبت به یک لامپ فلورسنت. در هوای سرد ، این گرما می تواند در سیستم گرمایشی ساختمان در نظر گرفته شود. لامپ های رشته ای هالوژن مؤثرتر هستند ، زیرا آنها به یک لامپ هالوژن 60 واتی اجازه می دهند تا در یک لامپ 100 هکتاری غیر هالوژن از نوع هالوژن ساطع شود. تاج همان نور لامپ غیر هالوژن 60W است اما عمر بیشتری دارد. گزینه های استاندارد که می توان به جای لامپ های رشته ای استفاده کرد:

لامپهای فلورسنت فلورسنت و فشرده

لامپهای تخلیه الکتریکی روشن

دورویی

هیچ یک از این لامپ ها بسته به التهاب ، نور ساطع نمی کنند. این لامپ ها با انتقال الکترون ها از مدار نیرو به مدار بالاتر ، نور تولید می کنند. این مکانیسم خطوط طیفی متراکم تولید می کند ، بنابراین به طیف گسترده ای از طول موج مادون قرمز نامرئی که از التهاب ساطع می شود ، بستگی ندارد ، که این انرژی بی اثر برای روشنایی است. از طریق انتخاب دقیق مدار انتقال الکترون ، می توان از طول موج یک لامپ رشته ای تقلید کرد یا نور سفید را در دمای رنگ مورد نظر تولید کرد. موارد منع مصرف: با توجه به افزایش استفاده از لامپ های رشته ای در مقایسه با گزینه های مقرون به صرفه تر مانند لامپ های رشته ای و رشته ای ، برخی کشورها برای محدود کردن استفاده از لامپ های رشته ای ، قوانین و مقررات وضع کرده اند. برزیل و ونزوئلا در سال 2005 شروع به کنار گذاشتن لامپ ها کردند و برخی از کشورها برنامه هایی برای این کار دارند: ایرلند در سال 2009 ، استرالیا در سال 2010 ، کانادا در سال 2012 و ایالات متحده بین 2012 تا 2014. اکثر این قوانین منع استفاده از این موارد نیست. لامپ ها نسبتاً فروخته می شوند.

تلاش برای بهبود بهره وری

به دلیل قوانینی که ممنوعیت استفاده از این لامپها برای بهبود کارآیی لامپهای صرفه جویی در مصرف انرژی است ، طی سالها تلاشهای بسیاری صورت گرفته است. شرکت مصرف کننده نور الکتریکی جنرال گفت که در حال کار بر روی لامپ رشته ای راندمان بالا (HEI) با راندمان بالا است که انتظار می رود چهار برابر کارآمدتر از لامپ های رشته ای فعلی باشد ، با هدف اصلی تولید 30 لومن در هر وات یا دو برابر بیشتر از این. در سال 2006 ، دیوید کانینگام ، مبتکر روشنایی سرگرمی ، مقالاتی راجع به لامپ با بازتاب مادون قرمز در ایالات متحده نوشت. دانشکده آزمایشگاه ملی انرژی هند در آمریکا لامپهای رشته ای را به جای 5٪ کارآیی 60٪ ارائه می دهد.

در ایران

طبق تصمیم کابینه ، توزیع لامپ های رشته ای از ابتدای سال 2014 در ایران ممنوع خواهد بود. پاسخ: اما حتی پس از گذشت چندین سال از این فرمان ، این لامپ ها به راحتی می توانند خریداری شوند و خرید و فروش این نوع لامپ ها غیرقانونی است.





:: برچسب‌ها: لامپ ,
:: بازدید از این مطلب : 56
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 23 شهريور 1399 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: